St. Bernabé fields.Surt 06:16 fields.Espon 21:25 fields.Surt 05:24 fields.Espon 21:11

Curs Aprofundiment Bíblic

Curs 2022-2023

Visió panoràmica de la història de la salvació i introducció a l’Antic i al Nou Testament, amb disciplines que ajuden a comprendre millor els textos bíblics. S’imparteix els dimarts i dijous, de 18,00 a 20,00 h.

Coordinador: Dr. Jaume Angelats

 

PRIMER SEMESTRE (del 13 de setembre de 2022 al 12 de gener de 2023)

1. Egipte escenari de l'Èxode: De l'esclavitud a l'alliberament (II) [CIB109]

L’escenari principal de l’Èxode es situa en territori egipci. És en terra estrangera on el poble experimentarà el doble moviment opressió-llibertat, experiència fundant del poble d’Israel. Després d’haver aprofundit en l’escenari d’opressió i en la decisió d’intervenció de Jahvè a través de la figura de Moisès, l’escenari resta preparat per l’alliberació que marcarà aquest segon curs. Quina imatge de Jahvè ens revela el text? Quins elements nous aporta? Què podem dir del nucli constitutiu del poble? Quines noves connexions amb Egipte trobem? Quin paper té el propi escenari? Quins detalls històrics trobem en el text? Al llarg del curs reprendrem la lectura del text a partir d’Ex 7,8 per continuar veient com el text s’arrela en el seu context.

  • La presència d’Egipte a l’Èxode
  • La figura de Moisès
  • Exegesi dels primers capítols (7,8-15)
  • Text en context
  • Èxode, esdeveniment fundacional: L'alliberament en i de terra estrangera
    • Dimarts, del 13 de setembre de 2022 al 10 de gener de 2023 – De 18,00 a 19,50 h
    • Prof. Pilar Casals

 

2. Elements contextuals del món bíblic [CIB110]

Per tal d’aprofundir en el coneixement del text bíblic, s’ha de tenir també una visió general del context històric, ja que el context històric proporciona el marc polític, social, econòmic, cultural i ideològic necessari per analitzar adequadament els textos. Això suposa un recorregut de molts segles. L’inici el podem situar a l’època de l’exili a Babilònia i posterior retorn al territori d’Israel, sotmès ara a l’Imperi Persa i dividit entre els nouvinguts i les comunitats que hi havien restat. Més tard, la derrota persa a mans dels exèrcits macedònics i la creació del regnes hel·lenístics van tenir conseqüències encara més profundes. L’ús del grec com a llengua vehicular i l’assimilació de trets artístics i culturals hel·lenístics, així com la fundació de ciutats i fortaleses sota Ptolomeus i Selèucides van modificar tant la geografia del territori com els costums interns provocant escissions i enfrontaments, molt determinants en la història posterior. Ara bé, la revolta contra el poder Selèucida i la creació d’un regne independent no van aïllar Israel dels esdeveniments històrics internacionals. Els romans hi van arribar amb Pompeu, qui va establir una nova reorganització del país, per bé que Herodes va poder mantenir-se en el tron en qualitat de rei client de Roma. A la seva mort, la partició del regne i la dependència directa de Jerusalem dels governadors romans de la província de Síria van ocasionar el seguit de rebel·lions que van acabar amb la destrucció del Segon Temple i la consegüent transformació de Jerusalem en una urbs romana, la colònia Aelia Capitolina, posant punt i final a l’evolució històrica d’Israel en el món antic.

  • Dijous, del 15 de setembre de 2022 al 12 de gener de 2023 – De 18,00 a 19,50 h
  • Profs. Teresa Magadán

SEGON SEMESTRE (del 7 de febrer a l'1 de juny de 2023)

1. Els signes de Jesús en el quart evangeli [CIB111]

De la mà de Daniel Duigou ––prevere, psicòleg i escriptor–– autor de Psychanalyse des miracles du Christ (Paris, 2003), rellegirem els semeia recollits en l’Evangeli de Joan: esdeveniments que ens situen de ple en el cor de la realitat humana, escenificant alhora la irrupció d’allò insospitat en el periple vital. Una primera lectura de caràcter existencial ––focalitzada en l’experiència personal i comunitària–– dona peu a la relectura més teològica, oberta a la dimensió transcendent

  • Dimarts, del 7 de febrer al 30 de maig – De 18,00 a 19,50 h
  • Prof. Jaume Angelats

 

2. La Bíblia en context. La terra de Canaan, dels orígens a l'Imperi persa [CIB112]

El curs ofereix una lectura de la Bíblia hebrea / Antic Testament en el seu context pròxim oriental antic. Els inicis de la història (escrita) es disputen entre Mesopotàmia i l’Egipte, ambdós llocs comuns per a l’antic Israel / Judà que van deixar una empremta en el llenguatge, la cosmovisió i la memòria del Poble. Els textos més antics que conservem parlen sovint d’esdeveniments, llocs, i cataclismes que també podem llegir a la Bíblia hebrea. El fet d’identificar un llenguatge comú en el text sagrat amb la literatura pròxim-oriental antiga pot atordir i alhora apassionar el lector que s’hi apropa per primera vegada. Caldrà avaluar, doncs, els diferents enfocaments dels estudiosos, per tal d’esbrinar què i com es pot comparar a la Bíblia amb els patrons culturals dels pobles veïns coetanis i antecedents, per tal d’enriquir, certificar o valorar d’una manera més encertada el nostre coneixement sobre el poble escollit.

  • Dijous, del 9 de febrer a l'1 de juny de 2023 – De 18,00 a 19,50 h
  • Prof. Iñaki Marro

 

Quadríptic del Curs d'Aprofundiment Bíblic

 

Matriculació

Secretaria general de l'AUSP: de l'11 de juliol al 15 de setembre de 2022 (agost tancat)

Horari:  d’11,00 a 13,00 h (dilluns-divendres) i de 17,00 a 19,00 h (dilluns-dijous)

Contacte: (34) 93 453 49 25  / 605 96 84 61 | secretaria.teologia@edusantpacia.cat

 

Import de la matrícula:

190 € (assignatura) / 725 € (curs complet)

 

Curs organitzat per l'Escola de Llengües Antigues